W trosce o pasażera

Już w przyszłym roku Miejski Zakład Komunikacyjny będzie kupował nowe autobusy. Obecnie na na ulicach naszego miasta testowany jest autobus firmy MAN. Niebawem testy przejdą pojazdy wyprodukowane w innych firmach.

– Po raz ostatni nowe autobusy były kupowane w roku 2000 – mówi prezes MZK Jarosław Kateusz. – Czas na zmiany i dlatego testujemy nowe autobusy.

– Ja bardzo się cieszę z tego, że mieszkańcy naszego miasta mogą zapoznać się z nowym autobusem. Żeby mogli przekonać się jaki jest komfort jazdy – mówi przewodnicząca Rady Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego Irena Renduda – Dudek.– Czas, aby po naszym mieście jeździły autobusy ekologiczne. Oczywiście jakie pojazdy zostaną wybrane na drodze przetargu zadecyduje cena.

– Rok 2020 to dla firmy MZK czas bardzo ważny – mówi przewodniczący Rady Nadzorczej MZK Józef Grabowski. – Współpracujemy z wieloma firmami i na pewno rożne autobusy będą testowane na ulicach naszego miasta. To co obecnie dzieje się w MZK jest dowodem na dobre gospodarowanie.

MAN na ulicach miasta20200909_11393920200909_11391820200909_11382020200909_11380620200909_113858

Na ulicach miasta Ostrowca Świętokrzyskiego pojawił się w piątek 4 września i od razu wzbudził sensację. Po południu w mediach społecznościowych można było znaleźć pierwsze zdjęcia udostępniane przez zaciekawionych mieszkańców. Mowa o autobusie MAN Lion’s City EfficientHybrid, który w ramach testów został sprowadzony przez MZK sp. z o. o..

Autobus MAN Lion’s City, który został udostępniony Miejskiemu Zakładowi Komunikacji w Ostrowcu Świętokrzyskim w ramach testów jest nowoczesnym pojazdem komunikacji miejskiej spełniającym współczesne, wysoko wyśrubowane normy ekologiczne związane z organizacją transportu publicznego. To wygodny, bezpieczny środek transportu, który zapewne cieszy oko mieszkańców. Pojazdy z tak wysoce zaawansowanym napędem hybrydowym są użytkowane obecnie w Barcelonie, Wiedniu, Dreźnie, Paryżu, Wolfsburgu i Lubece.

Autobus łączy w sobie wiele innowacji, zmniejsza emisję spalin dzięki wyłączaniu na przystankach i światłach. Energia mechaniczna jest odzyskiwana i magazynowana. Rdzeniem systemu jest rozrusznik wału korbowego, urządzenie elektryczne, które podczas hamowania zamienia moc mechaniczną na energię elektryczną. W każdym pojeździe znajduje się 30 miejsc siedzących i 73 stojące.

Przypomnijmy, że w roku 2018 i 2019 Gmina Ostrowiec przygotowała i złożyła wnioski na realizację projektu „Ekologiczny transport miejski w Ostrowcu Świętokrzyskim”. Projekty uzyskały dofinansowanie, a ich realizacja podzielona na dwa etapy już się rozpoczęła i potrwa do roku 2022. Celem projektów jest poprawa jakości powietrza na terenie Gminy Ostrowiec Świętokrzyski poprzez ograniczenie emisji pyłów i substancji szkodliwych do atmosfery z transportu publicznego oraz przebudowa niezbędnej infrastruktury usprawniającej funkcjonowanie komunikacji miejskiej.

W ramach projektów miasto wymieni tabor autobusowy, ustawi 40 wiat przystankowych, rozpocznie się także budowa nowej bazy operatora transportu publicznego ze stacją obsługi, warsztatami, budynkiem administracyjno – dworcowym i myjnią autobusową przy ul. Jana Samsonowicza. Ponadto rozpocznie się budowa dróg dojazdowych do bazy, zmodernizowane zostanie oświetlenie uliczne w ciągu ulic: Sikorskiego, Rudzkiej, Ostrowieckiej, Kolonii Robotniczej, Iłżeckiej, Siennieńskiej, Alei Jana Pawła II, Sandomierskiej. Zbudowane zostaną ronda, ścieżki rowerowe, bus pasy, utworzone zostaną parkingi Park&Ride oraz Bike&Ride. Rewolucją będzie też wdrożony w ramach projektu zintegrowany bilet miejski tzw. karta miejska.

Obydwa etapy projekty „Ekologiczny transport miejski w Ostrowcu Świętokrzyskim” stanowią wartość ponad 47 mln zł.

Polecamy również