PRZEDSZKOLAKI Z SIÓDEMKI POZNAJĄ INTERNETOWE ZAGROŻENIA

Ostatni tydzień zimowych ferii upłynął naszym starszym przedszkolakom na uświadamianiu im niebezpieczeństw płynących z sieci. Kontakt z nowymi technologiami rozpoczyna się tak wcześnie, że dzieje się to w momencie, gdy dzieci nie potrafią jeszcze czytać, a nawet dobrze się wysławiać. Zaraz po nauce chodzenia, kolejnym elementem wprowadzanym we współczesny świat są urządzenia aktywne w postaci smartfonu czy tabletu. Dziecięce mózgi nie są obojętne na kontakt z multimedialnymi urządzeniami. Łapczywie wchodzą w interakcję zarówno z samym urządzeniem, jak i z różnego rodzaju aplikacjami. Gdy zaczynają poznawać różne zakątki świata Internetu w tym miejscu zaczyna się problem a zagrożenia w sieci stają się realne.i1 i2 i3 i4 i5 i6 i7 i8 i9 i10 i11 i12 i13 i14 i15 i16 i17 i18 i19 i20 i21 i22 i23

Na to niebezpieczeństwo uwrażliwiamy nasze starszaki. Poznały i uświadomiły sobie co może ich spotkać przy korzystaniu z urządzeń medialnych w niekontrolowany sposób. Ile zagrożeń na nich czyha. Pomógł nam w tym cykl filmów edukacyjnych ,,Owce w sieci”. Dzieci ułożyły piramidę priorytetów co uświadomiło im pozytywne i negatywne wartości Internetu.

Potwierdziło to spotkanie z informatykiem panem Piotrem Kołodzińskim. Było ono oczywiście online. Ekspert uświadomił dzieciom, że Internet może stać się źródłem braku rozróżnienie rzeczywistości od świata wirtualnego – nierzeczywistego, promowanie zachowań agresywnych, przemocy, traktowanie komputera jako największego przyjaciela. Uświadomił, że umiejętne korzystanie z niego wpływa na rozwój myślenia, kojarzenia, wyobraźni, pogłębienie wiedzy, wzmocnienie poczucia własnej wartości. Zaproponował alternatywne zabawy i działania, które wpływają pozytywnie na postrzeganie świata , tego realnego w którym wszyscy żyjemy.

Jedną z dobrych propozycji są książki. Od dawna wiadomo, że książka jest najwartościowszym przyjacielem. Udowodniliśmy to prowadząc przez kolejne dni zajęcia oparte na literaturze dziecięcej. Popularni bohaterowie bajek i baśni stali się postaciami do malowania, naśladowania podczas zabaw teatralnych. Zajęcia te uświadomiły wielu przedszkolakom, że scena może być ich przeznaczeniem. Wykonały również samodzielnie kukiełki, które stały się również przedmiotami do zabaw teatralnych.

Podsumowaniem całotygodniowego projektu – ,,Literatura dziecięca kontra wirtualny świat” było przedstawienie zatytułowane ,,Magiczne kryształy” w wykonaniu grona pedagogicznego. Myślą przewodnią teatrzyku było przesłanie, że nic nie zastąpi kontaktów międzyludzkich. Żadne media nie powinny wpływać na nasze relacje z innymi i stawiać na pierwszym miejscu świat wirtualny.

Każdego dnia nie zapominaliśmy w przedszkolu o ruchu. Przyjął on w tym tygodniu formę zabaw ruchowych i nauki prostych kroków tanecznych. Karnawał dopiero się rozpoczął więc warto przygotować się do niego. Dzieci uczyły się tanecznych kroków z ogromna radością.

To był niezwykle pracowity tydzień dla naszych podopiecznych. Nauczyły się wielu nowych rzeczy i dowiedziały, że nie ma to jak prawdziwy człowiek i realne kontakty. Wierzymy, że będą o tym pamiętać i w późniejszym czasie, czasie szkolnym i wiele, wiele później.

Tekst i Foto PP nr 7

Polecamy również