Wszechstronni humaniści ze „Staszica

Humaniści ze „Staszica” mają się czym pochwalić

Uczniowie klasy humanistycznej(Agnieszka Nizielska, Klaudia Bugajska, Marcin Radomek, Karol Rola, Kamil Wojciechowski) włączyli się aktywnie w ogólnopolski projekt „Narodowego Czytania Sienkiewicza” (2016) pod kierunkiem nauczycieli polonistów, D. Mączki i W. Szymańskiego. Współorganizowali na terenie szkoły Narodowe „Oglądanie” Sienkiewicza. Przygotowali dla uczniów PG Nr 4 quiz dotyczący znajomości „Krzyżaków” i odczytali z podziałem na role dwa fragmenty „Qvo vadis”, wykorzystując sceny z filmu. Punktem kulminacyjnym stała się projekcja filmu „Potop”. Przedsięwzięcie pokazało, że książki Sienkiewicza i filmy zrobione na ich podstawie najlepiej czyta się i ogląda razem z innymi.

Uczennica Alicja Banasik zajęła II miejsce w międzynarodowym konkursie związanym z prezentacją wybitnych europejskich pisarzy. Łącząc umiejętności literackie (j. polski, j. francuski) i plastyczne, w interesujący sposób dokonała interpretacji prac Luisa Boudreaulta.

Uczennice (Dagmara Pastuszka, Alicja Banasik, Klaudia Bugajska, Agata Krupińska, Weronika Kopacz) wzięły udział w Międzynarodowym Konkursie „Wyjaśnij mi prawo do edukacji” zorganizowanym przez Wyższą Szkołę Administracji w Strasburgu (2015), do którego przystąpiło 8 krajów (ponad 100 prac). Wykazały swoje zainteresowania literaturą, szkolnictwem i wiedzą o społeczeństwie. Doceniono ich kreatywność, wrażliwość i staranność. Dzięki temu zostały laureatkami konkursu i otrzymały tytuły „Ambasador Praw Człowieka”.

Uczniowie (Kamil Wojciechowski, Dagmara Pastuszka, Klaudia Bugajska, Patrycja Bajerczak, Martyna Sasak, Weronika Wójtowicz) zostali finalistami XI Ogólnopolskiego Festiwalu Filmów Krótkometrażowych Francuskojęzycznych w Zielonej Górze (2015), prezentując film „Moneta” (70 ekip z Polski). M Sasak i W. Wójtowicz same nakręciły film. Nauka j. francuskiego oraz zainteresowania związane z filmem (warsztaty dziennikarsko – filmowe w szkolnym rozkładzie zajęć), z wiedzą o kulturze i j. polskim pozwoliły im odnieść wyjątkowy sukces.

Uczennice (Klaudia Bugajska, Dagmara Pastuszka) wywalczyły I miejsce w Ogólnopolskim Konkursie Języka Francuskiego „Dis – mois dix mots” pod Patronatem Instytutu Francuskiego i Ambasady Francji w Polsce (2016), tworząc opowiadanie dotyczące problemów z komunikacją we współczesnych rodzinach . Napisały tekst w j. polskim, a następnie przetłumaczyły na j. francuski.

Uczennica Alicja Banasik zajęła I miejsce w konkursie plastycznym zorganizowanym we Francji na temat „Moje wrażenia po wizycie w opactwie i jego ruinach w Maillesais” (2016). Połączyła swoje zainteresowania związane z rysunkiem i literaturą, tzn. twórczością F. Rabelais’go i jego dziełem „Gargantua i Pantagruel”. Uczennica miała także wystawę swoich prac plastycznych na terenie szkoły (2016).

Uczennica Weronika Kopacz uczestniczyła w Ogólnopolskim Konkursie BlaBlaffiches zorganizowanym przez Instytut Francuski w Polsce we współpracy z Muzeum Narodowym w Krakowie – „Grafika francuska od impresjonizmu do art nouveau” i zajęła II miejsce (2015). Wykorzystała umiejętności gramatyczne oraz literackie z języka polskiego i j. francuskiego oraz programy graficzne, tworząc krótkie teksty do zaproponowanych przez organizatorów dzieł francuskich grafików. Wykazała się oryginalnością oraz umiejętnością dopasowania tekstu do wizualnego przekazu .

Uczennica Martyna Sasak otrzymała główną nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie z Języka Francuskiego „Donne-moi un titre” (2016). Została wyróżniona dzięki umiejętnościom gramatycznym z j. polskiego i j. francuskiego oraz zainteresowaniom technologiami informacyjnymi. Doceniono jej kreatywność w pisaniu w j. polskim i tłumaczeniu na j. francuski.

Uczennica Alicja Banasik wzięła udział w 60. Ogólnopolskim Konkursie Recytatorskim; zakwalifikowała się do II etapu, prezentując wiersz B. Leśmiana „Dusiołek” i opracowując choreografię (strój, rekwizyty) swojego występu (2015).

Uczennica Agnieszka Nizielska zajęła I miejsce w eliminacjach wojewódzkich XLV Ogólnopolskiego Festiwalu Recytatorskiego „Poezja i proza na Wschód od Bugu” (2015), prezentując fragment powieści F. Dostojewskiego „Zbrodnia i kara” oraz wiersze J. Moric.

Uczniowie klasy humanistycznej „Staszica” biorą aktualnie udział w kolejnych konkursach z języka polskiego i języka francuskiego, mimo że matura zbliża się wielkimi krokami. Nauka w klasie humanistycznej poszerza horyzonty i otwiera drzwi do wielu sukcesów – twierdzą z satysfakcją.

Jesteśmy dumne, że tacy młodzi uzdolnieni twórcy wybierają naszą szkołę, tj. LO Nr I im. St. Staszica, realizują w niej z powodzeniem swoje pasje, co daje im możliwość zdobywania kolejnych sukcesów podczas studiów – mówią zgodnie wychowawczyni i nauczycielka j. polskiego oraz wiedzy o kulturze D. Mączka i nauczycielka j. francuskiego J. Gibalska.

 

Polecamy również