W PRZEDSZKOLU NR 7 PODSUMOWUJEMY DZIAŁANIA EKOLOGICZNE

Ekologia stała się wyzwaniem XXI wieku. Coraz częściej się o niej dyskutuje. Wzbudza ona emocje, zwłaszcza biorąc pod uwagę działania proekologiczne i prozdrowotne, które wpłynąć mogą nie tylko na nasze życie, lecz na poprawę życia przyszłych pokoleń. W przeciwnym razie to nie my, lecz nasze dzieci odczują negatywne skutki wpływu człowieka na środowisko.

Przez cały rok nasze przedszkolaki realizowały przyjęty kalendarz działań ekologicznych, w którym zawarte były: ochrona środowiska, a w nim wody, gleby, zwierząt. Przystępowały do różnych akcji promujących ekologiczny tryb życia- ,,Sprzątanie Świata”, ,,Święto drzewa”. Głosiły hasła ekologiczne w ulicznych happeningach.

Pierwszymi zadaniami było uświadomienie dzieciom czym jest ekologia, jakie działania wspierają zachowania proekologiczne, i po co segregujemy wyrzucane przez nas śmieci. ,,Ekologia to nie wszystko – dbaj o swoje środowisko” oraz ,, Wiedzą nawet dzieci, że ważna jest segregacja śmieci” to główne hasła jakie realizowaliśmy w pierwszym tygodniu lutego, we wszystkich oddziałach. Dzieci podczas prezentacji multimedialnych czy filmów edukacyjnych dowiadywały się o przyczynach zanieczyszczeń wybranych ekosystemów: lasów, rzek, pól czy parków i w wynikających z nich zagrożeń dla zdrowia i życia człowieka. Dzieci uświadamiały sobie jak ważna jest segregacja odpadów, które dostrzegają nawet w swoim otoczeniu. Segregowanie pozwala na recykling, a co za tym idzie dawanie kolejnego życia rzeczom już niepotrzebnym. Dzieci świetnie umieją je wykorzystać do prac technicznych, plastycznych. W holu przedszkola pojawiły się instrumenty z odpadów, luneta, bajkowa postać z rolek po papierze czy w końcu szereg obrazów wykonanych z materiałów wtórnych.

W marcu hasłem przewodnim: ,,Dbając o wodę chronisz przyrodę”. Przedszkolaki oglądały prezentacje multimedialne ,,Życie w wodzie” czy ,,Mieszkańcy jeziora”, układały historyjki obrazkowe, wykonywały doświadczenia z pomocą rodzica, np. ,,Przedszkolna oczyszczalnia ścieków” oraz zakładały hodowlę roślin aby sprawdzić czy woda jest niezbędna do życia organizmom żywym.

,,Ziemia to nasz dom więc chroń ją ze wszystkich stron” to hasło przyświecające treściom edukacji proekologicznej realizowanej w miesiącu kwietniu. Były one przekazywane podczas nauczania zdalnego. Przedszkolaki mogły dowiedzieć się czym jest Ziemia, jak jest bogata i różnorodna jej fauna i flora, jakie krajobrazy można oglądać i jak są one zróżnicowane. Jedne zielone, drugie pustynne, a jeszcze kolejne ze śnieżną pokrywą. Przedszkolaki oglądały prezentacje, układały interaktywne puzzle o tematyce ochrony Ziemi. Wykonały, jako podsumowanie zdobytej wiedzy przepiękne prace plastyczne dla ,,Matki Ziemi”, kwiatowe girlandy, czy plakaty z hasłami proekologicznymi.

,,Ogień- przyjazny i niszczycielski żywioł” to tematyka, która pojawiła się miesiącu maju. Tutaj wszyscy dobrze wiedzą, że z ogniem żartów nie ma. Dowiedziały się jakie znaczenie ma dla nas ogień i do czego jest on nam potrzebny. Dzieci poznały to z filmów edukacyjnych i cyklu zamieszczanych ilustracji. Wykonały prace plastyczne dotyczące tej tematyki.

W miesiącu czerwcu przyszedł czas na realizację treści dotyczących żywności: ,,Z ekologicznych upraw korzystamy bo o zdrowie dbamy”. W grupach przygotowano po cyklu zdobytych wiadomości soki z owoców pochodzących z upraw ekologicznych, kanapki oraz upieczono własny chleb z ziarnami jako podsumowanie tej tematyki.

W sierpniu tematem przewodnim była ekoturystyka. W czasie trwającej pandemii wiele wakacyjnych planów zostało zmienionych, a niektóre nawet niezrealizowane. Dobrą alternatywą stał się wypoczynek w miejscach czystych, ekologicznych jakimi są gospodarstwa agroturystyczne.

Wrzesień przywitał dzieci kolejną ekologiczną akcją- ,,Sprzątanie Świata 2020”, pod hasłem: ,,Plastik? Rezygnuję. Redukuję. Segreguję”. Nasze przedszkolaki przez cały tydzień podejmowały działania służące zdobywaniu wiedzy i wykorzystywaniu jej w zakresie racjonalnego gospodarowania odpadami. W oparciu o film ,,Drugie życie butelki Petulki” wdrożono kodeks obrazujący racjonalną gospodarkę plastikiem w domu i przedszkolu. Ze zgromadzonych butelek po wodzie mineralnej wykonano prace przestrzenne tzw. ,,Śmieciuszkowe cudeńka”, które umieszczono na wystawie w przedszkolnym holu. Podsumowaniem wszystkich działań był uliczny happening.

W miesiącu październiku przystąpiliśmy do ,,Święta Drzewa”- programu edukacji ekologicznej Klubu Gaja propagujący wiedzę na temat zmian klimatycznych i ochrony drzew. W ramach akcji realizowaliśmy napisany specjalnie na ten moment projekt: ,, Święto drzewa dla zwierząt” zgodnie z hasłem przewodnim Klubu Gaja. Była wycieczka do parku, zbieranie kolorowych liści, kasztanów, żołędzi, szyszek do kącików przyrody, frotaż kory drzew. Poznały zwierzęta zamieszkujące drzewa bądź znajdujące schronienie przy nich lub pod nimi. Mierzyły obwody drzew, przeliczały je na określonym terenie. Kodowały i rozkodowywały na matach rysunek drzewa. Układały nazwy drzew i podpisy pod ilustracje. Malowały drzewa. Podsumowaniem cyklu zajęć było spotkanie z leśnikiem panem Marcinem Bugajskim. Zakończeniem całego tygodnia niezwykłych działań było to co najważniejszej w tej akcji, sadzenie drzew. Co roku przybywa ich w naszym ogrodzie i ciągle znajdujemy dla nich miejsca.

Naszym listopadowym ekologicznym działaniem była realizacja treści związanych z hasłem: ,,Świat zadymiony ma same złe strony”. W czasach, w których zanieczyszczenie powietrza jest bardzo wysokie, a ze względu na smog w miastach praktycznie wszyscy jesteśmy biernymi palaczami, zdrowe i świeże powietrze wydaje się być na wagę złota, wszyscy uczymy się dbać o nie.  Przedszkolaki obserwacjami i eksperymentami dowiadywały się jak ważnym składnikiem powietrza jest tlen. Komu służy i co powoduje jego brak. Zabawy z powietrzem łatwo wprowadziły dzieci w ten trudny temat. Proste doświadczenie z płonącą świeczką zamkniętą pod szklanym kloszem ukazuje, że nawet ogień gaśnie bez tlenu. Co dopiero mówić o człowieku. Filmy edukacyjne ukazały naocznie co dzieje się z ludźmi mieszkającymi w zanieczyszczonym powietrzu. Ile powodują chorób. Przedszkolaki mają już taka wiedzę.

Mottem naszych działań ekologicznych jest ten cytat: ,, Ziemia nie należy do człowieka, człowiek należy do Ziemi. Cokolwiek przydarzy się Ziemi, przydarzy się człowiekowi. Człowiek nie utkał pajęczyny życia – jest on niteczką w tej pajęczynie. Jeżeli niszczy więc pajęczynę, niszczy samego siebie”- Wódz Seattle. Wiele zjawisk i zagadnień składa się na to, co obiegowo określa się mianem ekologii: od globalnych zależności środowiskowo-przyrodniczych po indywidualne sposoby widzenia świata i drobne gesty każdego z nas, które są w stanie zmienić bieg historii i sprawić, że gleba i powietrze będą mniej zanieczyszczone, a my i przyszłe pokolenia będziemy mogli spać spokojnie i oddychać pełną piersią.

Tekst i Foto PP nr 7p1 p3 p5 p6 p7 p8 p9 p10 p11 p12 p13 p14 p16 p17 p18 p19

Polecamy również