Przez lata słyszymy różne opinie na temat tej wyjątkowej nauki. Jedni mówią, że ,,Matematyka jest królową wszystkich nauk” inni nazywają ją ,,koszmarem” i niestety tych drugich jest więcej. Jak temu zapobiec by faktycznie w przyszłości nie stała się ,,kulą u nogi”? Nie sposób zaprzeczyć, że matematyka towarzyszy nam na każdym kroku. Wyjście do pracy, przedszkola wiąże się z określoną porą, godziną. Odczytanie przepisu kulinarnego i dobór składników w odpowiednich proporcjach czy wykonanie prostych obliczeń przy zakupie materiałów do remontu domu to tylko kropla w morzu sytuacji, w których korzystamy z matematyki.
Dzieci nie tylko mają potrzebę dokonywania porównań, przeliczania ale są gotowe do dostrzegania zależności. Proste sytuacje takie jak kłótnia o niesprawiedliwy podział klocków, tęsknota za mamą i dezorientacja w przebiegu dnia, nieumiejętność odzwierciedlenia prostych szlaczków czy brak cierpliwości w oczekiwaniu na swoją kolej – to zaledwie wierzchołek lodowej góry problemów matematycznych jakie stają przed dzieckiem. Matematyka porządkuje ich świat i uczy oczekiwania, powtarzalności pewnych sytuacji, dostrzegania następstw i wyciągania prawidłowych wniosków.
Nasze przedszkole od wielu lat stawia na tę dziedzinę nauki. Organizowaliśmy konkursy, olimpiady matematyczno- polonistyczne dla dzieci 6 letnich, rozwijaliśmy matematyczne myślenie poprzez dodatkowe zajęcie z treści matematycznych w tygodniowym rozkładzie dnia. Wszystko po to, by naszym przedszkolakom rozwinąć chęć do postrzegania świata logicznie, dedukcyjnie.
Miniony tydzień obfitował w każdej z grup wiekowych w ciekawe działania matematyczne. Najmłodsze dzieci rozwijały swoją intuicję geometryczną. Uczyły się rozpoznawać podstawowe kształty: koło, kwadrat, trójkąt. Szukały ich w najbliższym otoczeniu, a potem budowały z podanych figur wskazane konstrukcje, według podanego wzoru. W grupie ,,Motylków” zabawy matematyczne polegały na rozwijaniu myślenia przyczynowo- skutkowego. Maluchy obserwowały co wywoływało zmiany w trakcie wykonywanych doświadczeń, np. mieszania farb. 4 letnie dzieci rozwijały umiejętność dostrzegania cech obiektów i ich klasyfikowania według podanej cechy: koloru, potem wielkości i tworzenie z nich par. Dowiadywały się, że nie wszystko do siebie pasuje.
Starsze dzieci skupiły się na bardziej złożonych zagadnieniach matematycznych. Badały, np. wagę i objętość podczas stworzonych im sytuacji edukacyjnych. Porównywały ,,na oko”, trzymając w rękach i czując ciężar przedmiotu, a potem ważyły wykorzystując różne przyrządy do ważenia ( wagę szalkową, elektroniczną, łazienkową, kuchenną). Uczyły się porównywania pojemności naczyń i intuicyjnej umiejętności wskazywania pojemności płynów. Dysponowały różnymi pojemnikami z miarkami oraz przelewały ten sam płyn do różnych objętościowo naczyń, żeby przekonać się ile go jest.
Kolejna grupa ,,Leśnych duszków” uczyła się mierzyć starymi sposobami: stopą, łokciem, dłonią. Potem dzieci odszukiwały ukryte narzędzia do pomiaru długości: metr krawiecki, linijkę, metrówkę oraz miarę stolarską. Najciekawsze okazało się jednak samo mierzenie różnych przedmiotów w sali: stolików, krzesełek, biurka nauczycielki.
Starszaki utrwalały już zdobytą do tej pory wiedzę i matematyczne umiejętności. Jedna grupa wykorzystała do tego wiatrak matematyczny. Doskonaląc dzięki niemu pojęcie położenia przedmiotów w przestrzeni, utrwalając kształty, kolory. Wykonywały także dodawanie i odejmowanie na liczbach zarówno w pamięci jak i na konkretach. Wykorzystywały umiejętność dostrzegania rytmu do przemieszczania się po szarfach wiatraka. Rywalizowały ze sobą wykorzystując kolorowe wstążki jako pola do gry matematycznej.
Ostatnia grupa starszaków ,,Misie” doskonaliła umiejętność dodawania i odejmowania liczb wykorzystując sylwety morskich zwierząt. Układały formułę matematyczną z wykorzystaniem znaków: większości i mniejszości oraz równości. Zapisywały działania podczas rozwiązywania prostych zadań tekstowych.
Matematyka to podstawa wszechstronnego myślenia i rozumienia, dlatego edukacja matematyczna jest tak ważna od najmłodszych lat. Rozumienie geometrii, rozwijanie orientacji na płaszczyźnie i w przestrzeni, logiczne myślenie, konsekwencja, to umiejętności wyniesione z lekcji matematyki, otwierające te ścieżki w mózgu, które prowadzą dzieci do szerokiej wiedzy, rozwoju i intelektualnych możliwości.
Tekst i foto PP nr 7