Rozpoczęcie edukacji przedszkolnej to przełomowy moment w życiu każdego dziecka. Poznaje ono świat, uczy się współżycia w grupie, stawia swoje pierwsze kroki
w społeczności przedszkolnej. Dziecko potrzebuje w tym czasie poczucia bezpieczeństwa, jak najwięcej ciepła, zrozumienia i cierpliwości, zarówno od rodziców, jak i wychowawców, aby móc przystosować się do nowej dla niego rzeczywistości. Głównym celem w okresie adaptacji w przedszkolu jest dostarczenie dziecku przyjemnych przeżyć i wrażeń związanych z przedszkolem, które zaowocuje jego pozytywnym nastawieniem i ufnością do zaistniałej sytuacji.
Już w pierwszych dniach września w Przedszkolu Publicznym nr 19, rodzice nowoprzyjętych przedszkolaków otrzymali w formie listu, cenne rady i wskazówki, jak przetrwać trudny czas adaptacji. Pięknie udekorowane sale, przyjazna obsługa, smaczne posiłki i dziecko w centrum uwagi wychowawcy sprawiają, że dzieci szybciej akceptują nowe dla niego miejsce. Dzieci w tym okresie nie potrafią zorganizować sobie jeszcze same zabawy, nie czują się pewnie sięgając po zabawki stojące na szafkach. Najczęstszą formą pracy podczas adaptacji są organizowane przez wychowawców „zajęcia dywanowe”, czyli zabawy integracyjne z użyciem wszelkiego rodzaju pomocy dydaktycznych, takich jak, chusta animacyjna, SI guma, pacynki czy zwyczajne pluszowe misie, lalki i samochodziki. Podczas takich zabaw dzieci mają okazję bliżej się poznać, zapamiętać swoje imiona, ale także oswoić z nowym miejscem i panią wychowawczynią. Wychowawcy korzystają też z licznych rymowanek, wierszyków, piosenek, zabaw paluszkowych oraz muzyczno – ruchowych. Przedszkole „Brzechwy” to również istny plastyczno – manualny „raj” dla dziecka, czyli zajęcia plastyczne
z wykorzystaniem farb, nożyczek, oraz manualne z ciastoliną i piaskiem kinetycznym.
Najmłodsze przedszkolaki z grup: Biedronki i Kaczuszki już we wrześniu, wdrażając się w życie przedszkolne, włączyły się w swoich salach w obchody Dnia Przedszkolaka oraz Święta Jabłka. Malutkie Biedronki malowały farbami wycięte jabłko z tektury, a troszkę starsze Kaczuszki wyklejały jabłko pociętą bibułą. Były tańce w kółeczkach i zabawy muzyczno – ruchowe z chustą animacyjną. Na pewno pierwsze, małe przedszkolne święta, były dla nowych przedszkolaków ciekawym i miłym przeżyciem.
Proces adaptacji i akceptacji przez dziecko nowej rzeczywistości przedszkolnej przebiega różnie i to od nas dorosłych zależy, aby przeszedł pomyślnie, by nowy przedszkolak czuł się dobrze w przedszkolu przez pierwsze dni, a także przez kolejne lata.
Koordynatorkami adaptacji w PP19 są wychowawczynie dwóch najmłodszych oddziałów, „Biedronek”– Małgorzata Połowniak i „Kaczuszek” – Agnieszka Gurska.