PROJEKT EDUKACYJNY „ŚWIĘTO DRZEWA DLA ZWIERZĄT” W PRZEDSZKOLU NR 7

pczolo

fotopczolo,,Święto Drzewa” to program edukacji ekologicznej Klubu Gaja propagujący wiedzę na temat zmian klimatycznych i ochrony drzew. Nasze przedszkole od lat uczestniczy w akcjach, programach, happeningach, projektach związanych z ekologią. Nie mogliśmy więc pozostać obojętni wobec tegorocznej edycji ,,Święta Drzewa”. W ramach akcji realizowaliśmy napisany specjalnie na ten moment projekt: ,, Święto drzewa dla zwierząt” zgodnie z hasłem przewodnim Klubu Gaja.

Najstarsze grupy w ramach tygodniowych działań wykonaprojekt edukacyjny pp7 p2 p1 p3 p4 p5 p6 p7 p8 p9 p10 p11 p12 p13 p14 p15 p16 p17 p18 p19ły wiele zadań. Poznawały wybrane gatunki drzew zarówno liściastych, jak i iglastych w bezpośredniej obserwacji podczas spaceru do parku. Dzięki przygotowanym prezentacjom i filmom edukacyjnym dowiedziały się o zwierzętach, dla których drzewa są domem. Poznały więc myszołowa, który zakłada gniazda w koronach drzew, puszczyka, ziębę, dzięcioła. Dowiedziały się o pszczołach miodnych, które zasiedlają bardzo często lipy i robinie w alejach parkowych. Poznały wizerunki drobnych gryzoni, tj. myszy leśnych, które mają pod ziemią swoje spiżarnie, gdzie składają również nasiona pochodzące z drzew, w pobliżu których mieszkają. Nie obca jest dla przedszkolaków postać ryjówki pospolitej żyjącej pod ziemią.

Wycieczka do parku stwarzała możliwość wielozmysłowego poznawania drzew. Dzieci wykonały również frotaż kory, a potem utworzyły z wykonanych prac albumy. Każda grupa wykonała prace plastyczną, półprzestrzenną ukazującą drzewa i ich mieszkańców. Wykonały również mapę mentalną z żyjącymi na nim zwierzętami. Ciekawym zajęciem było wykonanie z przyniesionych z parku kasztanów, liści, szyszek, korali jarzębiny , kawałków kory czy w końcu znalezionych igieł -,,Jesiennych ludzików”. Wszystkie wykonane prace znalazły swoje miejsce w przedszkolnej galerii, którą mogli podziwiać rodzice naszych przedszkolaków.

Słuchały utworów poetyckich, w których bohaterem były drzewa, np. ,,Drzewo” B. Fromy czy opowiadania ,,Drzewko w ogrodzie”

Mierzyły obwody drzew, przeliczały je na określonym terenie. Kodowały i rozkodowywały na matach rysunek drzewa. Układały nazwy drzew i podpisy pod ilustracje. Malowały drzewa przy dźwiękach muzyki F. Chopina. Każdy ranek i popołudnia również obfitowały w działania związane z drzewami: układały puzzle z liści, tworzyły ciągi z kasztanów, szyszek, żołędzi. Nawet ćwiczenia gimnastyczne łączono z materiałami przyrodniczymi ( rzuty do celu kasztanami czy szyszkami, slalom miedzy kasztanami).

Podsumowaniem cyklu zajęć było spotkanie z leśnikiem panem Marcinem Bugajskim. Odbyło się ono w ogrodzie przedszkolnym. Tu dzieci mogły popisać się zdobytą w ciągu całego tygodnia wiedzą o drzewach i ich mieszkańcach. Pokonywały kolejne stacje rozwiązując zadania i wskazane polecenia odnoszące się do wiadomości o środowisku leśnym i drzewach w ogóle. Rozpoznawały gatunki drzew po ich liściach, przypinały sylwety zwierząt żyjących obok i na drzewach.

Zakończeniem całego tygodnia niezwykłych działań było to co najważniejszej w tej akcji, sadzenie drzew. Co roku przybywa ich w naszym ogrodzie i ciągle znajdujemy dla nich miejsca. Będą cieszyć nie tylko nas. Niech te posadzone i już rosnące drzewa będą źródłem inspiracji dla wszystkich, jak możemy zgodnie żyć z naturą. Jeszcze nie jest za późno aby działać. W tym młodym pokoleniu i ich szacunku do drzew widzimy nadzieję na przyszłość.

Polecamy również