Ciekawostki ze świata aktywności fizycznej

aplikacje-do-cwiczen

 

Chcesz zacząć ćwiczyć, jednak nie masz pomysłu, jakie ćwiczenia możesz wykonywać? Regularna aktywność jest potrzebna do tego, aby ciało pozostało w dobrej kondycji fizycznej oraz aby poprawić jakość codziennego życia. W tym artykule przedstawimy ćwiczenia wielostawowe. Czym są? Jak się do nich przygotować? I jaki jest ich cel? Dowiesz się wszystkiego z tego artykułu.

Co to są ćwiczenia wielostawowe?

Ćwiczenia wielostawowe pozwolą Ci na budowanie ogólnej siły oraz sprawności całego organizmu. Przy ich wykonywaniu angażujemy więcej niż jeden staw — właśnie stąd wzięła się ich nazwa. Ćwiczenia te są przeciwieństwem ćwiczeń izolowanych, które skupiają się tylko i wyłącznie na jednej grupie mięśniowej.

 

Te ćwiczenia to fundament treningu siłowego. Marty ciąg, wiosłowania, wyciskania oraz wszelkiego rodzaju siady — wszytkie te ćwiczenia zaliczają się do jednej kategori, ćwiczeń wielostawowoych. Są równie skuteczne w budowaniu siły, jak i spalaniu tkanki tłuszczowej. Ich zaletą jest spalanie dużej ilości kalorii, oszczędność czasu oraz potrzeba użytkowania małej liczby sprzętu. Do ćwiczeń wystarczy nam tylko sztanga, hantle oraz trochę miejsca. Dlatego są one również dobre dla osób, które dopiero wkraczają w świat sportu. Nie wymagają dużego wkładu finansowego, a dają zadowalające efekty, w krótkim czasie.

Jak przygotować się do ćwiczeń wielostawowych?

Pierwszym krokiem dla osoby zaczynającej, będzie nauczenie się wzorców ruchowych, w celu uniknięcia potencjalnych kontuzji podczas wykonywania ćwiczeń. Warto więc na początku udać się do trenera personalnego, który wprowadzi nas w ten świat. Jednak nie musimy nawiązywać z nim stałej współpracy, nawet jedno spotkanie dużo ułatwi i pozwoli nam na redukcję najczęściej popełnianych błędów.

 

W pierwszych 2-3 tygodniach warto skupić się na poznawaniu swojego ciała i jego mobilności oraz przyzwyczajeniu go do wysiłku. W tym celu można skorzystać z ćwiczeń zaczerpniętych z kalisteniki, takich jak: podciąganie, przysiady, wykroki czy pompki.

 

Joga i rozciąganie również świetnie sprawdzą się na początek, aby pozna mobilność swojego ciała. Dopiero po tym etapie należy przejść do wykonywania ćwiczeń wielostawowych i realizacji planu treningowego.

Jaki jest cel ćwiczeń wielostawowych?

Cel ćwiczeń wielostawowych polega głównie na wzmocnieniu ogólnej siły całego organizmu. Dzięki nim nasze ciało uczy się poprawnych wzorców ruchowych. Można nimi budować masę mięśniową, ale również spalić tkankę tłuszczową i zrzucić kilka kilogramów. Przy zachowaniu diety redukcyjnej nasza waga będzie bez problemu spadać.

 

Wykonując taki trening, dajemy sygnał naszemu organizmowi, że mięśnie, których dotąd nie używaliśmy (a jest ich więcej, niż mogłoby się zdawać) są nam potrzebne. Dlatego też organizm korzysta z energii w postaci tkanki tłuszczowej, a nie masy mięśniowej. Przy redukcji wiele z nas zapomina o poprawnym zabezpieczeniu mięśni, co niestety powoduje ich utratę.

 

Należy jednak pamiętać, że ćwiczenia wielostawowe to jedynie dodatek. Wszystko, czy to przyrost masy mięśniowej, czy spalanie tkanki tłuszczowej, dzieje się na podstawie naszej diety. Decydując się na jakikolwiek trening, powinniśmy pomyśleć równocześnie o wprowadzeniu odpowiedniego jadłospisu.

 

Podsumowując, ćwiczenia wielostawowe mają dobre zastosowanie zarówno przy redukcji jak i okresu masowego, dlatego są treningiem idealnym prawie dla każdego.

Polecamy również