,,PRZEDSZKOLAKI Z ,,SIÓDEMECZKI” NA TROPIE WIOSNY” TYDZIEŃ NOWOCZESNYCH TECHNOLOGII

Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych” to priorytet Ministerstwa Edukacji Narodowej na rok szkolny 2020/2021. W minionym tygodniu podjęliśmy się jego realizacji. Dokonaliśmy tego wykorzystując obecną porę roku i zgłębialiśmy jej tajemnice dzięki nowoczesnej technologii.1 2 4 3 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16

Maluszki obserwowały budzącą się do życia przyrodę oglądając film edukacyjny o zwiastunach wiosny zarówno w świecie fauny jak flory. Wspólnie wykonały również ,,papierowy” telewizor, jako nośnik nowoczesnej technologii informatycznej. Starsze grupy skupiły się na poznaniu samego zjawiska jakim jest nowoczesna technologia informatyczna. Poznawały różne jej nośniki: komputery, tablety, smartwatche, tablety, telefony komórkowe, aparaty fotograficzne, dyktafony, kamery, itp. Dowiedziały się czym jest Internet. Okazało się, że dzieci świetnie orientują się w tej dziedzinie.

Kolejnym zadaniem dla wszystkich przedszkolaków było wykorzystanie rzutnika. Tym razem w połączeniu z laptopem. Przedszkolaki utrwalały w ten sposób nazwy wiosennych kwiatów. Szczególną uwagę poświęcono roślinom będącym pod ścisłą ochroną. Dzieciom bardzo podobał się ten pokaz i przez chwilę poczuły się nawet, jak w prawdziwym kinie, gdzie głównym elementem jest olbrzymi biały ekran, cisza na sali i rzędy krzeseł.

Starszaki uczyły się poprawności wymowy zarówno w języku polskim, jak i po angielsku z wykorzystaniem multigrafii i czytnika kodów aby nazywać rośliny i zwierzęta. Grupa ,,Podróżników” świetnie natomiast poradziła sobie z ,,kolorowymi dźwiękami” śpiewając i grając na nich proste piosenki o wiośnie.

Kolejnymi nowoczesnymi narzędziami technologii informatycznej okazał się bawiący się z maluszkami MOVI, który posłużył do utrwalenia orientacji przestrzennej dzieci. Wykorzystaliśmy również maty do kodowania świetnie dzieciom już znane oraz tablice interaktywne. Wszystko to do zgłębiania matematycznych łamigłówek. Starszaki natomiast układały swoje opowiadanie o wiośnie wykorzystując do tego piktogramy. Bawiły się przy nich świetnie.

Podczas spaceru został wykorzystany do odnajdywania i utrwalania pierwszych wiosennych kwiatów aparat fotograficzny. Zdjęcia będą nam służyć do zajęć dydaktycznych w grupach. Starszaki natomiast miały zorganizowane rozgrywki międzygrupowe pod hasłem ,,Matematyczne potyczki”. Zadania i łamigłówki z wykorzystaniem tablicy interaktywnej oraz robota DOC dały wiele emocji. Obie grupy świetnie sobie z tym poradziły.

Dzieci wykonały również w kolejnych podejmowanych działaniach, prace plastyczne w programie PowerPoint, które następnie wydrukowały i mogły z nich zrobić mały wernisaż.

Cały ten wyjątkowy tydzień pokazał nam wszystkim, że narzędzia i zasoby cyfrowe stanowią ogromne źródło do współczesnego nauczania. Już stały się nierozerwalną częścią naszej codzienności i ,,Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic” pisał Arthur C. Clarke czyli ,,Każda wystarczająco zaawansowana technologia jest nierozróżnialna od magii”. Dobrze i mądrze należy z niej korzystać. Tego właśnie uczymy nasze przedszkolaki.

Tekst i Foto PP nr 7

Polecamy również