DZIAŁANIA W CODZIENNEJ PRACY PRZEDSZKOLAKÓW Z SIÓDEMKI

Codziennie rano rodzic odprowadza swoje dziecko do przedszkola, ściska mocno na pożegnanie, daje buziaka i maluch idzie na zajęcia. Większość z Was Rodziców zapewne głowi się co przez cały dzień jego dziecko tam robi? Jak wygląda jego zabawa? Czego nowego jest w stanie się nauczyć i czy robi to z ochotą? Czy może wasze wyobrażenie o pobycie malucha w przedszkolu jest zgoła inne od tego czego się domyślacie?p1 p2 p3 p4 p5 p6 p8 p9 p10 p11 p12 p13 p14 p15 p16 p17 p18 p19 p20 p21

Pobyt dziecka w przedszkolu to  wbrew pozorom nie jest niezorganizowanym, kilkugodzinnym „przechowywaniem” i opiekowaniem się dzieckiem. Nauczyciele czuwający nad bezpieczeństwem maluchów w przedszkolu mają też za zadanie poza zapewnieniem należytej opieki umożliwienie dzieciom poznawania świata, zdobywania wiedzy, kształtowania samodzielności, rozwijania zainteresowań i uzdolnień. Umożliwiają spontaniczne działanie, kształtują umysł, ciało, postawy społeczne i emocje. W dużej mierze zajęcia w przedszkolu, ich forma i długość zależy od propozycji nauczyciela, ale jak w każdej instytucji także u nas dzień toczy się według pewnych reguł i ogólnie przyjętych zasad.

Oto mały wycinek z naszej propozycji zajęć w przedszkolu, który każdego dnia obfituje w działania, pozwalające rozwijać sferę fizyczną, emocjonalną, społeczną i dydaktyczną dziecka. Przedszkolak uczestniczy w nich poznając otaczający świat różnymi metodami, jednak nie zapominamy nigdy o zabawie.

Rozwijanie mowy, porozumiewania się językiem ojczystym odbywa się, np. z wykorzystaniem teatrzyków, ulubionej metody zajęć wśród wszystkich przedszkolaków a najbardziej maluchów. To one w piątkowe dopołudnie były widzami przedstawienia, bajki Cz. Janczarskiego ,,Tygrys o złotym sercu”. Poznały w ten sposób trudne pojęcie ,,przyjaciela”. Następnie przyszedł czas na zabawę z wykorzystaniem gazet, po uśmiechniętych buziach widać, że to wspaniałe chwile.

Starsze dzieci pracowały równie solidnie co ich młodsi koledzy. Szkolili swoje muzyczne zdolności ucząc się rytmizacji utworu ,,Clap clap sound” z wykorzystaniem krzesełek, drewienek i grzechotek. Grupa starszaków ćwiczyła z instrumentami perkusyjnymi, do utworu ,,Dla Zuzi”. Słuchały również opowiadania ,,Ptaki zimowa porą” rozumiejąc potrzebę pomagania im w czasie mroźnej, śnieżnej zimy. Tutaj ponownie nauczycielka sięgnęła po przekaz sceniczny odtwarzając treść opowiadania. Potem pracowały nad wykonaniem pomysłowych karmników wykorzystując swoją kreatywność z dostępnych materiałów plastycznych: tektury falistej, kół do orgiami i kosmetycznych płatków. Inna grupa tworzyła ,,Ptaki cudaki” uruchamiając wyobraźnię twórczą, która nigdy nie zawodzi i wykonała jej z papierowych talerzyków, cekinów, ozdobnych piórek i bibuły. Ważnym elementem rozwoju dziecka jest ruch. Były więc i ćwiczenia ruchowe z szarfami. To niezwykle lubiane zajęcia przedszkolaków. Daje im możliwość ekspresji i pozwala na zaspokojenie naturalnej potrzeby ruchu. Dzieci rozwijały również swoje umiejętności matematyczne poprzez porównywanie liczebności zbiorów, łączenie w pary, a także tworzenie prostych zadań problemowych- to wszystko pozwala na doskonalenie logicznego myślenia.

Ten trudny czas, w którym obecnie żyjemy, czas pandemii i sanitarnych obostrzeń nie pozwala na goszczenie rodziców na zajęciach. Stąd ta krótka informacja o tym co robią Wasze dzieci. One po prostu pracują, uczą się bawiąc, i bawiąc się uczą. Taka codzienność przedszkolaka.

Tekst i foto PP nr 7

Polecamy również