Program wiedzy o kulturze przewiduje zapoznanie się przyszłego maturzysty z aktualnymi zjawiskami występującymi w różnych dziedzinach sztuki. Klasa 1a po zdobyciu wiedzy podręcznikowej na temat trendów we współczesnym malarstwie polskim spotkała się ekspertem w tej dziedzinie, właścicielką galerii internetowej „Postmoderna” Zuzanną Wojtas.
Dwugodzinne spotkanie składało się z dwóch części. W pierwszej pani Zuzanna, odpowiadając na pytania uczniów, mówiła o swoim zamiłowaniu do współczesnego malarstwa polskiego, o swojej galerii, o funkcjonowaniu rynku sztuki w Polsce, o tym, gdzie można kupić obrazy i gdzie można je nabyć najkorzystniej. Uczniów interesowało, ile kosztują obrazy, jak utalentowani artyści zdobywają popularność, a ich dzieła nabywców. Młodzież dowiedziała się, czym są inkografie i serigrafie, w jaki sposób ocenia się autentyczność obrazu, co jest modne wśród nabywców, kto przede wszystkim kupuje obrazy i w jakim celu. Pani Zuzanna zapewniła uczniom żywy kontakt ze sztuką i przywiozła ze sobą kilka obrazów wykonanych różnymi technikami. Były to obrazy Michała Zalewskiego, Anny Jarzymowskiej, Ilony Jadwigi Foryś, Thomasa Polskiego, Ryszarda Rabsztyna, Wojciecha Naczelnika.
Druga część lekcji miała formę zabawy. Po obejrzeniu kolekcji „Postmoderny” uczniowie „kupowali” obrazy. Tu ujawniły się najróżniejsze upodobania względem tematu i formy, gdyż „klienci” gotowi byli kupić obraz Arkadiusza Twardowskiego St. George and the Dragon, Izabeli Gałązki Wieczorne wyjście, Mateusz Olecha Śpiąca, Magdallene Penke Ohh my Deer, Jacka Malinowskiego Pola rzepaku, Grażyny Małkiewicz Autoportret, Andrzeja Fronczaka Na metropolitarnym szlaku i Nocte ambulare. Rozmawiając z koneserem sztuki na temat wybranych dzieł, wykazali się umiejętnością rozumienia przekazu ikonicznego, fachowym słownictwem, znajomością szerokich kontekstów kulturowych. Interesująco mówili o swoich upodobaniach, uzasadniali wybór tytułu i ujawniali, jakie miejsce wyznaczą obrazom w swoich domach. Pani Zuzanna oceniła, że wybory uczniów były bardzo dobre i byłaby spokojna, gdyby jej obrazy trafiły do rąk „klientów”: Michała, Marleny, Oliwii, Przemka, Karoliny, Weroniki, Kacpra i Emilii.
Wszyscy uczestnicy spotkania ocenili je jako pożyteczne i atrakcyjne. Pani Zuzanna Wojtas wyraziła radość, że mogła w pewnym stopniu przełamać nieśmiałość, jaką obserwuje w kontakcie ludzi ze sztuką. Uczniowie również wyszli z lekcji zadowoleni, ponieważ zetknęli się z oryginalnymi dziełami i rynkiem sztuki, z którym większość nie miała jeszcze do czynienia. Klasa 1 a odwdzięczyła się gościowi publikacją wydaną na 100-lecie szkoły Księga Wspomnień…raz na 100 lat. Nie mniej usatysfakcjonowana była nauczycielka języka polskiego i wiedzy o kulturze Barbara Podsiadło, inicjatorka spotkania, gdyż osiągnęła cel-pragnienie każdego nauczyciela: atrakcyjną, bogatą w treści lekcję wyzwalającą aktywność uczniów. Obserwujący lekcję dyrektor szkoły Sławomir Miszczuk zaprosił gościa do dalszej współpracy ze szkołą.