Małgorzata Garbacka, uczennica klasy drugiej LO nr II im. Joachima Chreptowicza, wróciła z warszawskiej gali w Collegium Civitas z tytułem finalisty I Olimpiady Cyfrowej organizowanej przez Fundację Nowoczesna Polska, a pod patronatem między innymi Ministerstwa Cyfryzacji, Polskiego Komitetu do spraw Unesco, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Minister Edukacji Narodowej.
Do najwyższego etapu centralnego zakwalifikowano oprócz uczennicy „Chreptowicza” tylko 16 osób w kraju, najlepszych spośród 1725 uczestników. Małgosia pokonała tylu rywali, uzyskując wysoką punktację najpierw w teście on-line , potem w pisemnym rozwiązaniu kilku zadań, a na końcu w ustnym prezentowaniu przed Komitetem Głównym Olimpiady samodzielnie stworzonego projektu.
– Wykonałam projekt aplikacji dla osób niepełnosprawnych- mówi Małgorzata Garbacka.- Dzięki wgranej w telefon mapie Polski czy na przykład funkcji rozmowy z przyjacielem aplikacja ma za zadanie pomóc niedowidzącym osobom bezpiecznie poruszać się w przestrzeni, ułatwić im funkcjonowanie w miejskiej komunikacji oraz uczynić takie osoby bardziej samodzielne i bezpośrednio niezależne od innych.
Do udziału w Olimpiadzie Cyfrowej zainspirował Małgosię wicedyrektor szkoły Piotr Pobiega, nauczyciel informatyki, który podkreśla, że sukces Małgosi jest wyjątkowo imponujący, bo uczennica tak świetnie poradziła sobie na wszystkich etapach eliminacji, mimo że naukę informatyki zakończyła w klasie pierwszej. Podkreśla też determinację podopiecznej i jej odpowiedzialne zaangażowanie w przygotowania i wykonywanie zadań wymagające samodyscypliny organizacyjnej ze względu chociażby na wyznaczone terminy i godziny realizacji poszczególnych poleceń z olimpiady.
– Przygotowania były pracochłonne i czasochłonne, ale czuję wielką satysfakcję , że wzięłam udział w tej właśnie olimpiadzie – mówi Małgosia.- Dla mnie to nowe doświadczenie, dzięki któremu też poszerzyłam znacznie swą wiedzę nie tylko z zakresu cyfryzacji i informatyki. Uważam, że to olimpiada interdyscyplinarna uwzględniająca i z powagą traktująca problemy społeczne, szczególnie bariery, na jakie napotykają ludzie niepełnosprawni.
Istota i zakres Olimpiady Cyfrowej tak pochłonęły Małgosię, że obecnie rozważa podjęcie w klasie trzeciej nauki informatyki na zajęciach w zakresie rozszerzonym. Być może w nie do końca jeszcze sprecyzowanych planach przyszłorocznej maturzystki to informatyka odegra niebagatelną rolę…