Marszałek chwali Ostrowiec

Roli mediów w procesie kształtowania wspólnot lokalnych, a szczególnie w zachowaniu dziedzictwa kulturowego regionu dotyczyło spotkanie władz Samorządu Województwa Świętokrzyskiego z dziennikarzami w Parku Etnograficznym Muzeum Wsi Kieleckiej w Tokarni. Przedstawiony został podczas niego stan realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego, a dziennikarze mieli okazję zobaczyć najnowsze inwestycje w Skansenie.

– Wracamy do tradycji spotkań z dziennikarzami by integrować lokalne redakcje, bo zdajemy sobie sprawę z tego, jak ważną rolę w zakresie opinio i kulturotwórczym państwo tworzycie – mówił marszałek województwa świętokrzyskiego, Adam Jarubas, rozpoczynając spotkanie i witając przybyłych na nie dziennikarzy. Podsumował on dotychczasowe działania Samorządu Województwa w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014 – 2020.

– Zamiary, z którymi przystępowaliśmy, rozpoczynając Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Świętokrzyskiego, pozostają takie same – chcemy z tego programu uczynić dźwignię rozwojową naszego regionu. Jestem całkowicie spokojny o wydatkowanie pieniędzy, które nam przysługują, bo zbliżamy się do progu 50% wydatkowania w części twardej RPO, a tym, co nam przyświeca jest jakość projektów, a nie szybkość wydatkowania środków. Dlatego w naszym województwie obowiązuje dwuetapowy system wyboru projektów, który polega na podpisaniu najpierw pre-umów, a dopiero potem umów. Dzięki temu składający wnioski nie wydają niepotrzebnie pieniędzy na przygotowanie projektów – dodał Adam Jarubas.

Marszałek w rozmowie z naszym reporterem stwierdził także, że Ostrowiec Świętokrzyski jest liderem w pozyskiwaniu funduszy unijnych w regionie, a budowa Browaru Kultury doskonale wpisuje się w zachowanie dziedzictwa kulturowego.

Oprócz przedstawicieli redakcji świętokrzyskich mediów, w spotkaniu uczestniczyli również członek Zarządu Województwa Świętokrzyskiego Marek Szczepanik, radna Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego Ewelina Bień oraz zastępca dyrektora Departamentu Polityki Regionalnej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego, Zdzisław Kobierski.

– Nasz Regionalny Program Operacyjny wyróżnia się nie tylko dwuetapowością, ale również tym, że zdecydowana większość środków w nim to dotacje a nie elementy zwrotne, tak jak jest to w innych województwach. Przed półmetkiem obecnej perspektywy finansowej mamy już 46% środków przygotowane do wypłacenia w projektach wybranych do dofinansowania, a to daje kwotę ponad 2,5 miliarda złotych. Jeżeli chodzi o wskaźnik wybranych projektów do dofinansowania mamy jeden z najwyższych w Polsce – mówił członek Zarządu Województwa, Marek Szczepanik, który podkreślał, że w pracy dziennikarzy bardzo ważne jest kształtowanie tożsamości lokalnej, która jest podstawą do tego, by przez samych mieszkańców podejmowane były działania na rzecz rozwoju regionu.

Kampanie informacyjne w mediach związane z wdrażaniem Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego 2014-2020, planowane do realizacji w 2018 roku przedstawił wicedyrektor Departamentu Polityki Regionalnej UMWŚ, Zdzisław Kobierski. Przedstawiał on również projekty, które mają pobudzić rozwój gospodarczy województwa.

– Od ubiegłego roku realizujemy projekt projekty dla małych i średnich przedsiębiorstw, a przedsiębiorcy uczestniczą w misjach wyjazdowych oraz przyjmują w naszym województwie zagranicznych partnerów. W najbliższym czasie grupa prowadzących własne biznesy wyjedzie na misję do Zagrzebia, Belgradu i Budapesztu, a w grudniu przyjadą do nas przedsiębiorcy z 9 krajów Europy, wybrani przez naszych przedsiębiorców, którzy chcieliby podjąć z nimi współpracę – powiedział Zdzisław Kobierski.

Ważnym punktem konferencji była również kwestia dziedzictwa kulturowego regionu i podtrzymywania go poprzez środki unijne.

– Jest bardzo duże poczucie odpowiedzialności za lokalne dziedzictwo i tożsamość wśród mieszkańców naszego regionu i wniosków w konkursach dotyczących tych zagadnień jest bardzo dużo – mówił Adam Jarubas.

Zachowanie owego dziedzictwa na przykładzie Muzeum Wsi Kieleckiej i inwestycji przez nie przeprowadzanych omówił Jakub Czaplarski, kierownik Parku Etnograficznego w Tokarni.

– W ramach realizowanego w latach 2009-2013 projektu w Parku przybyły 42 obiekty historyczne, a w ramach działań z lat 2008 – 2012 powstał parking czy obiekt restauracji. Obecnie przygotowujemy się do nowych inwestycji, m.in. modernizacji strony internetowej, systemu sprzedaży biletów czy zabezpieczenia informacyjnego – mówił Jakub Czaplarski, przedstawiając również działania podejmowane w Muzeum Martyrologii Wsi Polskich w Michniowie.

Rolę dziennikarzy w zachowaniu dziedzictwa kulturowego Ziemi Świętokrzyskiej przedstawiła natomiast Beata Ryń, kierownik działu promocji i marketingu Muzeum Wsi Kieleckiej.

Po zakończeniu części oficjalnej, przedstawiciele mediów mieli możliwość zwiedzania Skansenu, w tym remontowanego niedawno Kościoła z Rogowa.

Fot. i info.marszaaaaaaaa marzaaaaaaaaaaUrząd Marszałkowski Kielce

Polecamy również