W Przedszkolu Publicznym nr 12 z Oddziałami Integracyjnymi realizowano projekt edukacyjny „Wielki Polak – Fryderyk Chopin”. Dzieci z oddziału II „Żabki” pracowały pod kierunkiem swoich nauczycielek mgr Anny Miszczuk i mgr Jolanty Sucholewskiej.
Projekt edukacyjny miał na celu rozwijanie kompetencji kluczowych dzieci, ze wskazaniem na kompetencje językowe. Zamierzeniem nauczycielek było – poza poznaniem wartości muzycznych związanych z postacią i muzyką kompozytora – nauczenie dzieci wyrażania emocji oraz wypowiadania się na temat muzyki i przeżyć z nią związanych.
Wczesne kontakty z muzyką klasyczną zachęcają dzieci do otwarcia wyobraźni muzycznej na nowe brzmienia, na ciekawy i mało znany świat dźwięków. Od pierwszych dni w przedszkolu w naszym oddziale wprowadzano dzieci w świat muzyki: uniwersalny, ponadczasowy. W zakresie wychowania umysłowego kontakt z muzyką rozwija wrażliwość zmysłową, pobudza proces spostrzegania, koncentrację uwagi, wpływa na rozwój mowy i wzbogacenie słownictwa oraz rozwija inwencję twórczą.
Głównymi celami projektu było przybliżenie dzieciom osoby Fryderyka Chopina jako pianisty, kompozytora, wielkiego Polaka, uwrażliwienie dzieci na odbiór muzyki klasycznej. Podczas realizacji projektu opierano się na metodach podających, aktywizujących, samodzielnego dochodzenia do wiedzy i metod praktycznych (np. realizacji zadań). W działania związane z realizacją projektu włączono również nauczycielkę języka angielskiego, logopedę oraz rodziców. Zaczęto od rozmowy
z dziećmi na temat „Co wiemy o Fryderyku Chopinie?”, a następnie stworzono listę pytań – „Czego chcemy się dowiedzieć?” .Wiadomości na temat Fryderyka Chopina poszukiwano w różnych źródłach. Gromadzono pamiątki – książki albumy, fotografie, pocztówki, instrumenty i inne eksponaty – wsparli nas w tym rodzice. Pozwoliło to na stworzenie kącika tematycznego, z którego często korzystano i który budził zainteresowanie rówieśników z innych oddziałów.
Przy pozyskiwaniu wiadomości wykorzystano prezentację multimedialną przybliżającą postać i muzykę wybitnego, polskiego pianisty .Szczególną uwagę zwrócono na okres dzieciństwa. Dzieci poznały słuchając fragmentów opowiadania „Frycek w Szafarni”, „Opowieść o zbójcach”, prezentację ciekawostek znajdujących się w zgromadzonej literaturze. Oglądając program edukacyjny „Fryderyk Chopin – najbardziej znany polski kompozytor”, przedszkolaki podążały jego śladami i poznawały jego przepiękną muzykę.
Dzieci podróżując po świecie muzyki poznawały także „Muzyczne ABC” ,m.in.: co to jest klucz wiolinowy, nuty i pięciolinia oraz w jaki sposób powstaje dźwięk w fortepianie.
Muzyka Chopina stała się inspiracją do wykonania prac plastyczno – technicznych np. „Portretu F. Chopina”, eko – instrumentów perkusyjnych, które pozwoliły na stworzenie orkiestry
i radosne muzykowanie. Na zajęciach matematycznych w działaniach wykorzystywano akcesoria
i symbole znaków muzycznych , które dodawano, porównywano, tworzono różne układy rytmiczne. Podczas „Kwadransa na bajeczkę” zaproszeni goście czytali literaturę związaną z Fryderykiem Chopinem. Były tez zabawy w kąciku teatralnym, w scenkach dramowych prowadzono „Rozmowy
z małym Fryckiem” oraz tworzono „Żywe obrazy” do słuchanej muzyki Chopina.
Niecodziennym wydarzeniem była wycieczka do Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia. Dzieci zwiedziły placówkę oraz wysłuchały koncert w wykonaniu uczniów tej szkoły, co dostarczyło im niezapomnianych wrażeń.
Finalnym punktem projektu był Quiz „Co wiemy o Fryderyku Chopinie?”, który stworzył okazję do zebrania i podsumowania wiadomości o tym sławnym Polaku oraz pozwolił dzieciom na zdobycie medalu – „Znawca muzyki”. Etapem końcowym była również wystawa prac plastycznych dzieci w „Galerii przedszkola” oraz prezentacja prac na temat Fryderyka Chopina wykonanych wspólnie przez dzieci i rodziców, za które dzieci i rodzice otrzymali pamiątkowe dyplomy.
Występ artystyczny w wykonaniu dzieci zakończył uroczyście realizację projektu „Wielki Polak – Fryderyk Chopin”.