WARSZTATY W PP NR 7 ,,PROGRAMOWANIE, KODOWANIE I ROBOTYKA NIE TYLKO NA DYWANIE ”

r1 r2 r3 r4 r5Ciągły rozwój nowych technologii powoduje, że programowanie staje się w dzisiejszym świecie niezwykle cenną umiejętnością. Nauka programowania dla dzieci to nie tylko zapewnienie im lepszej przyszłości, o co zawsze martwią się rodzice. Lista korzyści z nauki kodowania jest znacznie dłuższa. Ucząc się kodowania, rozwijamy umiejętność logicznego myślenia, bo programowanie to logiczne używanie określonych instrukcji i funkcji, tak by uzyskać zamierzony efekt. Niezbędna jest przy nim umiejętność analizowania i wyciągania logicznych wniosków.

Programowanie wyzwala w dzieciach kreatywność, zmusza do poszukiwania różnych dróg rozwiązujących napotykane problemy. Dziecko tworzy coś i jednocześnie ma poczucie sprawczości oraz satysfakcji z efektu podjętych działań. To bardzo podbudowuje poczucie własnej wartości i daje dziecku niemierzalną wartość na przyszłość. I na koniec opanowywanie podstaw programowania przychodzi dzieciom o wiele łatwiej niż nam dorosłym i sprawia im ogromną radość.

Znając te zasady w sobotnie dopołudnie w naszym przedszkolu dzieci miały możliwość uczestniczenia w warsztatach dotyczących kodowania. Pod opieką edukatorów oraz nauczycielek przedszkolaki uczyły się i poznawały wybrane zagadnienia z programowania.

Każda grupa składająca się z ośmiorga czy dziesiątki dzieci starała się zgłębić tajniki podstaw programowania. Były więc ozoboty, małe i niezwykle inteligentne roboty do nauki programowania. Dzieci musiały zaprogramować za pomocą kolorowych kodów drogę dla robota według podanych informacji. Zadanie wszyscy wykonywali starannie i z wielką radością obserwowali wędrującego po trasie robota.

Kolejnym zadaniem było poznanie mówiącego robota edukacyjny DOC. DOC to pierwsza zabawka w historii, która przybliża dzieciom aspekty robotyki w przyjemny i twórczy sposób. Robot może być zaprogramowany tak, aby wędrować dowolnie lub według poleceń na kartach. Porusza się na planszy z dokładnością. Dzieci musiały zaprogramować trasę aby robot unikał przeszkód. Miały więc możliwość uczyć się na błędach i wykonywać poprawnie zadania.

Wśród zadań do wykonania znalazły się i takie, bardzo przyjemne, jak zabawa z mówiącym robotem Olafem. Dzieci tańczyły, rozwiązywały zagadki przyrodnicze, matematyczne i wspólnie cieszyły się z dobrze wykonanych działań.

Ostatnim miejscem była sala do pracy z matą do kodowania ,,Kodowanie na dywanie”. To zadania wprowadzające przedszkolaki do rozumienia podstaw kodowania. Zabawy miały na celu pokazać, jak ważne są podawane informacje i dokładność wykonywanych poleceń. Dzieci mogły popróbować swoich sił w rozwiązywaniu zadań matematycznych czy zagadek wprowadzających ich w świat podstaw programowania.

To sobotnie południe na pewno należało do jednych z ważniejszych działań w naszym przedszkolu. Nie uciekniemy bowiem przed rozwijającą się cyfryzacją naszego świata. Sztuczna inteligencja już istnieje i musimy się do tego przyzwyczaić i umieć w niej funkcjonować. Nasze dzieci będą w takim świecie żyć więc pomóżmy im go zrozumieć aby umiały z niego korzystać w sposób inteligentny.

Tekst i foto. PP nr 7robotyka pp 7r1 r2 r3 r4 r5 r6 r8 r9 r10

Polecamy również