Dzieci w wieku przedszkolnym z natury są ciekawe świata. Chcą doświadczać, eksperymentować, działać. Odpowiedzią na wyżej wymienione potrzeby dziecka w Przedszkolu Publicznym nr 5 jest realizacja innowacji pedagogicznej pn ,,Programowanie i kodowanie przez zabawę’.
Jej głównym celem jest rozwijanie uniwersalnych kompetencji takich jak logiczne myślenie, przewidywanie, zadaniowe podejście do stawianych problemów, umiejętność pracy zespołowej.
Dziecko w sposób najbardziej sobie przyjazny – poprzez zabawę, z biernego odbiorcy, staje się twórcą, konstruktorem najlepszych rozwiązań. Angażując w działaniu wszystkie zmysły, zdecydowanie lepiej zapamiętuje to, czego się uczy. Rozwija się jego kreatywność i pomysłowość.
Autorkami innowacji są panie Milena Makuch-Baran i Jolanta Walerowicz, które wzbogaciły realizację treści programowych w placówce o szereg działań w zakresie różnorodnych edukacji. Dzieci podczas pobytu w przedszkolu pracują z wykorzystaniem robota Photon, Bee-Boot, Blue- Boot oraz ozobotów. Nauczycielki wykorzystują aplikacje Photon Coding, Photon Robot, Scratch jr, Puzzle AR, które zachęcają dzieci do podejmowania nowych wyzwań, wytrwałego dążenia do celu, kreatywnego i twórczego działania. Programując i kodując dzieci pracują z dzwonkami muzycznymi, matą Kolor Piano, kubeczkami i puzzlami do kodowania. Takie formy aktywności sprawiają im wiele radości i dają satysfakcję z osiągniętego celu.
,,Dopasowując odpowiednie metody do wieku, możliwości i zainteresowań naszych wychowanków, rozwijamy ich kompetencje cyfrowe i uczymy świadomego i twórczego korzystania z nowoczesnych technologii już od najmłodszych lat’’ mówi dyrektor przedszkola –Jolanta Jeruzal
Zaproponowane aktywności w ramach innowacji „Programowanie i kodowanie przez zabawę” pozytywnie wpłyną na wszechstronny rozwój dziecka a zdobyte podczas zajęć kompetencje, zostaną wykorzystane przez dziecko na dalszych etapach kształcenia.
.