Amerykański pisarz Robert Fulghum, napisał książkę pt.: „Wszystko co naprawdę muszę wiedzieć nauczyłem się w przedszkolu”. Wbrew temu co czasem może się wydawać właśnie przedszkole jest bardzo ważnym etapem w rozwoju dziecka. Umysł malucha chłonie wtedy najwięcej i najszybciej. Naukowcy udowodnili, że ok. 50% zdolności uczenia się rozwija się do 4 roku życia dziecka, a do 8 roku życia kolejne 30%. Co to znaczy? Że potem to już nie warto? Nie. Oznacza to, że podczas tych pierwszych lat w naszym mózgu tworzą się połączenia nerwowe, które umożliwiają nam uczenie się przez całe życie. Warto więc zwrócić uwagę czego i w jaki sposób uczą się nasze dzieci.
W Przedszkolu Publicznym nr 16 Kolorowa Akademia, które mieści się na os. Pułanki, przedszkolaki mają bardzo bogaty wachlarz różnych zajęć rozwijających poza realizacją podstawy programowej. Nieodpłatnie dzieci mogą korzystać z zajęć zespołu instrumentalnego „Srebrne Dzwonki”, gdzie mają kontakt z różnorodną muzyką, tą współczesną jak i klasyczną, uczą się gry na różnych instrumentach. W zespole wokalno-tanecznym „Szesnasteczki” mogą rozwijać swoje pasje, śpiewać i tańczyć. Zespół może się poszczycić wieloma nagrodami zdobytymi w różnych konkursach. Wszystkie dzieci są objęte zajęciami z rytmiki, które doskonale rozwijają nie tylko obszary związane z muzyką, ale także uczą koncentracji, kształcą pamięć, rozwijają umiejętności matematyczne czy orientację przestrzenną. Dla chętnych nauczyciele przedszkola organizują także inne koła zainteresowań, takie jak: plastyczne, literackie, szachowe i gier planszowych, multimedialne. Kiedy zaś dzieci potrzebują pomocy, mogą skorzystać z zajęć logopedycznych czy pomocy korekcyjno-kompensacyjnej. Wszystkie przedszkolaki od tych najmłodszych uczą się języka angielskiego, a te najstarsze, które lubią języki obce uczestniczą w dodatkowych, rozwijających zajęciach z języka angielskiego.
Ciekawy jest także sposób w jaki pracuje przedszkole.
W 2011 roku po wdrożeniu koncepcji pedagogiki planu daltońskiego, Przedszkole otrzymało międzynarodowy certyfikat International Dalton School. Zmienił się sposób pracy z dziećmi, tak aby lepiej się rozwijały i przygotowały do nauki w szkole. Postawiono tu na naukę bardzo ważnych kompetencji, które są niezbędne nie tylko na kolejnych etapach edukacji, ale także w życiu- nauka samodzielności, odpowiedzialności, umiejętności współpracy oraz refleksji. Jeśli się zastanowić, czy my dziś wiemy do jakiej przyszłości, do jakiego życia przygotowujemy nasze dzieci? Nikt tego nie wie jak świat będzie wyglądał za 15, czy 20 lat, kiedy nasze dzisiejsze przedszkolaki będą się mierzyły z życiem dorosłym. Nie wiemy tak naprawdę do czego je mamy przygotować. Warto zatem wyposażyć je w takie kompetencje, które im pomogą w funkcjonowaniu. Organizacja edukacji w oparciu o pedagogikę planu daltońskiego wyposaża dzieci we wspomniane powyżej cztery podstawowe umiejętności, co powoduję, że przedszkolaki stają się bardziej odważne, niezależne, potrafią sobie zaplanować własne działania, budują właściwe relacje z kolegami, są aktywne, samodzielnie rozwiązują problemy, są twórcze, zmotywowane do nauki, uczą się samodzielnie uczyć, myślą refleksyjnie, jednym słowem dostają skrzydeł. I takie właśnie umiejętności poza wiedzą, dadzą dziecku w przyszłości sukces.
Tekst PP nr 16