W czasach, gdzie o jednego klienta stara się naraz tak wiele firm, bardzo ważne jest dostosowywanie swojej strategii marketingowej do zmieniającego się świata, a co za tym idzie również preferencji konkretnych grup odbiorców. Na szczęście przedsiębiorców, współcześnie mamy do czynienia z wachlarzem sposobów skutecznego podążania krok w krok za klientem. Jeden z nich stanowi gromadzenie danych. Ogromna potrzeba pozyskiwania informacji dotyczącej osób potencjalnie zainteresowanych zakupem zazwyczaj wynika z faktu, że jako ludzie wypracowaliśmy już w sobie swoistą odporność na treści reklamowe. Na rynek wkraczają pokolenia wychowane w świecie kolorowych, krzykliwych reklam, które wykazują obojętną postawę wobec komercji i contentu, jaki firmy kierują w ich stronę. Dotarliśmy do prawdziwego końca czasów, w których firmy docierały do odbiorców z ofertami, które mijały się z ich potrzebami – dziś takie działanie naraża przedsiębiorcę na same straty. Z tego powodu powstało zapotrzebowanie na coś zupełnie nowego i innego. Zapanowała prawdziwa moda na gromadzenie baz danych. Wszystko to, by móc lepiej poznać swojego klienta.
Co powinieneś wiedzieć o sposobie gromadzenia danych?
Gromadzenie danych uważa się dziś za jeden z najprostszych sposobów na poznanie współczesnego klienta. Jednak zanim to nastąpi, istotne jest określenie celu swoich poszukiwań oraz sprawdzenie, czy pozyskiwane informacje pochodzą wyłącznie z wiarygodnych źródeł. Kwestia wiarygodności oznacza, że gromadzone w bazach dane muszą pochodzić ze znanych oraz zgodnych z prawem źródeł. Odstępstwa od tej reguły grożą poważnymi sankcjami prawnymi; samo dysponowanie danymi powinno odbywać się w zgodzie z obowiązującymi normami prawnymi i wymogami technicznymi poszczególnych systemów. W gromadzeniu danych mogą pomóc firmy zewnętrzne takie jak Norstat. Agencje badawcze zajmujące się na co dzień pozyskiwaniem danych są w stanie okazać się jednym z najlepszych wspólników, przynosząc nad wyraz wysokie efekty w postaci rzetelnych informacji na temat wskazanych grup docelowych. Na stronie norstat.co/pl zainteresowani mogą dowiedzieć się więcej na temat istoty gromadzenia danych w dzisiejszym świecie, a także metod na ich płynne pozyskiwanie. Mając w zanadrzu informację na temat klientów, nabytych przez nich produktów, złożonych skarg, odsłon strony internetowej i ich przynależności do konkretnych programów lojalnościowych, przedsiębiorca zyskuje konkretny obraz grupy, do której ma zamiar skierować swój produkt czy usługę.
Personalizacja przekazu jako współczesna strategia na zdobycie klientów
Gromadzenie i szczegółowa analiza danych pozwalają na realizację celów biznesowych. Wykorzystanie danych stanowi ukłon w stronę komunikacji, nie tylko ilościowej lecz również jakościowej. Umiejętne korzystanie z danych pozwala na lepsze poznanie klienta poprzez jego czyny; na przykład przez to, w której porze dnia wykazuje on największe zaangażowanie zakupowe. Nie można pominąć również kwestii lepszej personalizacji przekazu reklamowego, polegającej na dopasowaniu go typowo do grupy odbiorczej, ich potrzeb, a także indywidualnych preferencji oraz zachowań. Do personalizacji wykorzystywane są przeróżne dane, począwszy od wieku i płci, aż po miejsce zamieszkania, historię przeglądania oraz preferencje zakupowe. Reklamy spersonalizowane stanowią reklamy, które są najlepiej dopasowane do odbiorców i to właśnie one mają szansę na zdobycie większego poziomu zainteresowania wśród grupy, niżeli reklamy niespersonalizowane. Oczywistością jest, że użytkownik zdecydowanie bardziej będzie wolał kliknąć w reklamy dotyczące tematów, które go interesują – przedsiębiorca ma więc za zadanie tak dopasować przekaz w taki sposób, by dotyczył on konkretnych potrzeb klienta.