Dyrektorki w Szwecji

Dyrektorki dwóch ostrowieckich przedszkoli: Przedszkola Publicznego nr 12- Marzena Wójcik i Przedszkola Publicznego nr 16- Katarzyna Dryjas uczestniczyły w wyjeździe studyjnym do Szwecji, którego organizatorem był OMEP- Komitet Polska.przed1przed2

Światowa Organizacja Wychowania Przedszkolnego OMEP jest międzynarodową organizacją pozarządową, która dąży do zapewnienia najmłodszym dzieciom całego świata możliwie jak najlepszych warunków życia i rozwoju, niezależnie od zróżnicowania materialnego, kulturowego i klasowego. Ma status organizacji doradczej przy UNESCO, działa w 78 krajach na wszystkich kontynentach.

W gronie przedstawicieli woj. świętokrzyskiego znalazła się też między innymi Barbara Grzegorczyk- konsultant Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli oraz Aldona Kopik– adiunkt na Uniwersytecie Humanistyczno-Przyrodniczym Jana Kochanowskiego w Kielcach.

Ostrowczanki aktywnie działają w strukturach świętokrzyskiego oddziału OMEP Polska.

Pani K. Dryjas jest prezesem, a Pani M. Wójcik sekretarzem organizacji. Świętokrzyski oddział OMEP powstał w czerwcu 2009 r. i szybko stał się jedną z najbardziej prężnych struktur w Polsce. Prowadzi szkolenia dla nauczycieli, organizuje liczne konkursy dla dzieci i rodziców, koordynuje na terenie Polski światowym projektem dla zrównoważonego rozwoju,organizuje coroczne obchody Dnia Przedszkolaka. W 2013r. przedszkolaki z „dwunastki” i „szesnastki” zostały zaproszone na Io Ogólnopolski Dzień Wychowania Przedszkolnego, który odbył się w Ośrodku Edukacji- Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie. To ważne i prestiżowe wydarzenie stało się corocznym działaniem edukacyjnym podkreślającym wagę edukacji przedszkolnej.

Polski Komitet Światowej Organizacji Wychowania Przedszkolnego OMEP ustawicznie poszukuje najlepszych wzorców edukacji, które można wykorzystać w polskich przedszkolach. Głównym punktem tegorocznego wyjazdu były wizyty studyjne w placówkach szkolno-przedszkolnych i seminarium naukowo-dydaktyczne na Uniwersytecie w Kristianstad n.t. „ Edukacja dla zrównoważonego rozwoju na przykładzie placówek oświatowych w Szwecji”. I właśnie taki model zrównoważonej edukacji, w zgodzie z naturą zafascynował ostrowieckie dyrektorki, które planują wykorzystać w swoich przedszkolach jej elementy.

„ W krajach skandynawskich większość czasu pobytu w przedszkolu, niezależnie od pory roku dzieci spędzają na świeżym powietrzu. W środowisku naturalnym odbywają się zarówno zajęcia dydaktyczne, jak i różne formy aktywności ruchowej. Najbardziej zdziwiło mnie jednak leżakowanie przedszkolaków zimą na tarasie: maluszek w kombinezonie ze smoczkiem w buzi i przytulanką, okryty kocem- to w naszej praktyce na razie wydaje się niemożliwe. Wymaga szerokiej edukacji prozdrowotnej rodziców. Ale kto wie? Może kiedyś?” – mówi dyr. M. Wójcik.

Badania zdrowotne przeprowadzone w ubiegłym roku wśród szwedzkich przedszkolaków wykazały, że tylko 10% z nich zachorowało. Jest to znacznie niższy odsetek od zachorowań szwedzkich dzieci, które nie uczęszczają do przedszkoli.

-„Bardzo ciekawą formą (mówi K. Dryjas) jest tzw. edukacja outdoor’owa, czyli poza klasą, gdzie nauczyciele prowadzą lekcje z różnych obszarów na powietrzu, wykorzystując otoczenie i jego zasoby. Pomocami dydaktycznymi w tym przypadku są różnego rodzaju elementy znalezione w otoczeniu. Dzieci poznają świat nie tyko z książek ale przede wszystkim poprzez doświadczanie.”

W podziękowaniu za możliwość wizyty Ostrowczanki przekazały w placówkach upominki ufundowane przez Urząd Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego.

Wyjazd studyjny był też okazją do poznania walorów turystycznych i kulturowych Szwecji i Danii. Uczestniczki zwiedziły m.in. Kopenhagę, Centrum biosfery w Kristianstad, Malmo, Ahus.

 

Polecamy również