W PP 19 PODSUMOWANO REALIZACJĘ INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ „BLIŻEJ NATURY”


p1 p2 p4 p5 p6 p7 p8 p9 p10 p11 p12 p13W Przedszkolu Publicznym nr 19 im. Jana Brzechwy realizowana była innowacja pedagogiczna „Bliżej Natury”. Działania w ramach realizacji innowacji, podejmowane były w ramach zajęć dodatkowych „Bliżej Natury” w roku szkolnym 2018/2019

i 2019/2020. W pierwszym roku na zajęcia uczęszczały dzieci 4 i 5 – letnie, w kolejnym były to te same przedszkolaki, ale już w wieku 5 i 6 lat. Aktywności podczas zajęć były różnorodne, m.in. organizowane były cykliczne wycieczki o każdej porze roku, jak również wycieczki dające możliwość poznania różnych środowisk przyrodniczych takich jak: las, park, łąka, gospodarstwo wiejskie, zajęcia plastyczne, czy kulinarne. Zajęcia
w terenie odbywały się również w soboty, a udział w nich brały dzieci z rodzicami.

W roku szkolnym 2019/2020 zajęcia w ramach realizacji innowacji pedagogicznej „Bliżej Natury” rozpoczęły się w październiku. Pierwsze spotkanie przedszkolaki zaczęły od zajęć kulinarnych podczas, których przygotowały sałatkę jarzynową. Dzieci samodzielnie obierały wcześniej ugotowane przez panie kucharki warzywa, a następnie pokroiły składniki. Zajęcia zakończyły się degustacją przygotowanej sałatki. W sobotę 12 października przedszkolaki w ramach zajęć dodatkowych „Bliżej Natury” udały się na warsztaty pszczelarskie, które odbyły się w Bałtowskim Kompleksie Turystycznym. „Leśne Dzieci” zajęcia rozpoczęły od ubrania się w profesjonalne kombinezony pszczelarskie, w których udały się w podróż po pasiece. Obejrzały z bliska „pomnik pszczoły robotnicy”, poznały historię pszczół, uli i produkcji miodu. Następnie zwiedziły skansen pszczelarski, gdzie miały okazję skosztować różnych rodzajów miodów. Przedszkolaki rozpoznawały produkty, do produkcji, których używany jest miód. Na zakończenie „Leśne Dzieci” samodzielnie zrobiły świeczki, które pięknie ozdobiły i zabrały ze sobą do domu. Za aktywne uczestniczenie w warsztatach pszczelarskich dzieci otrzymały imienne certyfikaty. Kolejne zajęcia upłynęły pod hasłem „Ziemniaczano – kasztanowo – żołędziowi przyjaciele”. Dzieci z pomocą nauczycielek wykonały wymyślonych przez siebie przyjaciół z wykorzystaniem darów jesieni. Uwieńczeniem przeprowadzonych zajęć było przygotowanie wystawy w holu przedszkola. Na ostatnich zajęciach w październiku przedszkolaki odbijały zasuszone liście na kartce papieru za pomocą gąbeczki maczanej w farbach. Dzieci korzystały z kolorów charakterystycznych dla pory roku, jaką jest jesień. Kolejne kulinarne zajęcia w ramach „Bliżej Natury” dotyczyły przygotowania pysznego owocowego musu. Na zajęciach nasze kreatywne „Leśne Dzieci” wykonały również przepiękne leśne słoje. Przedszkolaki stworzyły śliczne kompozycje przy użyciu roślin oraz elementów ozdobnych.

Leśne Dzieci” spędziły grudniowe sobotnie przedpołudnie bardzo aktywnie i ciekawie. W ramach zajęć udały się na świąteczne warsztaty plastyczne do Renowatorni na Janik. Nasze leśne przedszkolaki pod okiem profesjonalistów tworzyły ozdoby choinowe – drewniane aniołki. Dzieci samodzielnie wyczyściły papierem ściernym drewniane części figurek, a następnie zajęły się malowaniem elementów według własnego pomysłu. Gotowe, kolorowe elementy aniołków: tułów, włosy, skrzydła i ubranko przedszkolaki przy pomocy p. Ani i p. Kamila sklejały w całość tworząc w ten sposób swoje aniołki. Śliczne dzieła, które powstały dzieci zabrały do domu, aby ozdobić nimi swoje choinki. „Drzewo w czterech porach roku” to temat kolejnego, grudniowego spotkania. Za pomocą farb dzieci stworzyły przepiękne drzewa zmieniające swoją szatę na przestrzeni roku. Ogród przedszkolny jest miejscem lubianym przez ptaki: wróble, sikorki, gawrony, dlatego przedszkolaki pamiętają o nich w czasie zimy i chętnie je dokarmiają. Dzieci wykonały piękne karmniki dla ptaków. Panie pokazały dzieciom jak złożyć karmniki, a następnie „Leśne Dzieci” samodzielnie je pomalowały. Na kolejnych zajęciach „Leśne Dzieci” wybrały się do ogrodu przedszkolnego, gdzie wywiesiły karmniki i uzupełniły pokarmem. Miesiąc luty rozbudził u dzieci wszystkie zmysły, a to za sprawą mandali z przyprawami. Kolorystyka, zapach i faktura to efekt użytych do prac przypraw. Dzieci wszystkimi zmysłami poznały najważniejsze przyprawy używane w domowej kuchni, co zaowocowało wielką kreatywnością w ich pracach.

Niestety, zadania zaplanowane na miesiąc marzec, kwiecień, maj i czerwiec nie zostały w pełni zrealizowane, tak jak zakładał to harmonogram, gdyż od marca zajęcia w przedszkolu zostały zawieszone z powodu pandemii COVID – 19. Prowadząc pracę zdalną ze swoimi przedszkolakami panie starały się w miarę możliwości zachęcać ich do podejmowania działań przyrodnich, które były kontynuacją realizacji innowacji. Realizowana była tematyka z zakresu przyrody dotycząca powrotu ptaków na wiosnę do naszego kraju, ekologii, wiosennych porządków w ogródku oraz praktyczne działania polegające na zakładaniu hodowli roślinki w domu (fasola, owies, sadzonka tulipana, czy hiacynta). Poprzez realizację działań w ramach innowacji pedagogicznej „Bliżej Natury” zaproponowano dzieciom udział w Ogólnopolskim Konkursie Literackim na Eko -wiersz lub Eko – opowiadanie „Eko – Literatura” w zakresie recyklingu baterii i akumulatorów oraz Wirtualnym Rodzinnym Konkursie Plastycznym z okazji Dnia Ziemi. „Leśne Dzieci” włączyły się także w realizację Ogólnopolskiego programu edukacyjnego „Skąd się biorą produkty ekologiczne” poprzez zapoznanie z filmem edukacyjnym oraz udziałem w Wirtualnym Rodzinnym Konkursie na „Eko – potrawę”. W ramach zakończenia realizacji innowacji dzieci otrzymały pamiątkowe dyplomy i drobne upominki, a na facebooku przedszkola zamieszczony został filmik będący podsumowaniem działań podejmowanych w ramach zajęć.

Innowacja pedagogiczna „Bliżej Natury” została zrealizowana i okazała się sukcesem pedagogiczno–wychowawczym. Dzieci bardzo chętnie uczestniczyły w zajęciach, co wynika
z prowadzonych obserwacji i rozmów z dziećmi i rodzicami. Przedszkolaki brały w zajęciach aktywny udział, frekwencja była bardzo wysoka, zarówno na zajęciach w przedszkolu, jak
i sobotnich wyjazdach. Dzieci wykazywały się twórczą postawą, dociekliwością i wytrwałością potrzebną do osiągnięcia celu.

Polecamy również