Czytanie jest podstawową umiejętnością człowieka, to przez kontakt z książką rozpoczyna się proces uczenia, który trwa całe życie. Niestety czytelnictwo w Polsce maleje. Prowadzone przez Bibliotekę Narodową badania wskazują, że w 2015 r. zaledwie 37% Polaków miało w ręku książkę.
Czytelnictwo spada zwłaszcza wśród osób młodych, ale zwiększa się udział tych, którzy po ukończeniu edukacji nie sięgnęli po żadną książkę. Co zrobić, aby ten spadkowy trend odwrócić. Jakie mechanizmy powinny zadziałać, jakimi metodami zachęcać do czytania. O tym dyskutowali bibliotekarze i nauczyciele podczas konferencji „Czy można zachęcić do czytania”, która odbyła się w Wyższej Szkole Biznesu i Przedsiębiorczości. Konferencja organizowana przez Wyższą Szkołę Biznesu i Przedsiębiorczości, Centrum Kształcenia Ustawicznego oraz Ostrowieckie Towarzystwo Naukowe była inspirowana obchodami Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego.
Barbara Bakalarz-Kowalska z WSBiP przedstawiła „Czytelnictwo Polaków na tle innych narodowości”, dr Adam Jachimczyk z UJK w Kielcach wygłosił referat na temat: „Naukowo o języku i literaturze polskiej w sieci – przegląd wybranych źródeł”, Zbigniew Trysiński z Biblioteki Pedagogicznej w Radomiu Filia w Lipsku mówił na temat internetowych tablic, które można wykorzystać w bibliotece i nie tylko, Barbara Maria Morawiec reprezentująca Lustro Biblioteki i Uniwersytet Jagielloński skoncentrowała się na „Akcjach viralowych promujących czytelnictwo w mediach społecznościowych”, Małgorzata Golis z Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Kielcach Filia w Ostrowcu Św. radziła „Jak nie zniechęcić do czytania”, przykładami dobrych praktyk podzieliła się również Edyta Wojtiuk-Wołodkiewicz z Miejskiej Biblioteki Publicznej w Ostrowcu Św.
Warto szukać nowych metod promocji czytelnictwa w świecie, w którym coraz wyraźniejsza staje się walka o czas. Można czerpać z wzorców krajów skandynawskich czy, patrząc bliżej, z Czech, gdzie czytelnictwo jest największe w Europie (prawie 80% czytających). W promowaniu książki i czytelnictwa dużą rolę odgrywa Internet, który stanowi często alternatywę dla książki. Ważne są również programy promujące czytanie, np. Cała Polska Czyta Dzieciom, Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa czy Narodowe Czytanie.
Oczywiście tego rodzaju konferencje również przyczyniają się do szerzenia tej ważnej misji.