Już blisko 25 tysięcy osób skorzystało z pomocy TPK
Pomoc medyczna nocą i w święta
Narodowy Funduszu Zdrowia przypomina, że od czerwca działa Teleplatforma Pierwszego Kontaktu (TPK).
Do tej pory z konsultacji medycznych TPK skorzystało już blisko 25 tysięcy pacjentów z całej Polski (pielęgniarskich – 51 procent wszystkich konsultacji, lekarskich – 49 procent).
Dzwoniąc pod bezpłatny numer TPK – 800 137 200 – pacjenci otrzymają niezbędną pomoc medyczną poza godzinami pracy lekarzy rodzinnych. Telefony odbierane są od poniedziałku do piątku, w godzinach od 18.00 do 8.00 rano kolejnego dnia, a w soboty, niedziele i święta TPK działa całodobowo. Połączenie jest bezpłatne.
Podczas połączenia, w razie potrzeby, personel medyczny wystawi e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie. Wszystko cyfrowo i wygodnie. Natomiast jeśli konsultacja telefoniczna okaże się niewystarczająca, wtedy personel medyczny zaleci:
-
wizytę w najbliższej stacjonarnej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej,
-
w przypadku stwierdzenia stanu nagłego zagrożenia zdrowia i życia – wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.
Niewątpliwą zaletą i wygodą korzystania z TPK jest fakt, że jest to jeden numer dla całego kraju. Nieważne gdzie jesteśmy – w domu, u rodziny, na urlopie w górach, nad morzem czy jeziorami wystarczy, że wykręcimy 800 137 200. Dlatego warto go mieć zapisanego w telefonie.
W czterech językach
Nie mnie istotne jest to, że TPK obsługuje połączenia w języku polskim oraz w:
-
angielskim,
-
rosyjskim (najbardziej popularny język oprócz polskiego),
-
ukraińskim.
Platforma jest dostępna dla osób niesłyszących
Ze zdalnej konsultacji z pielęgniarką, położną lub lekarzem mogą korzystać także pacjenci niesłyszący. Specjalnie z myślą o nich, TPK oferuje udzielanie porad przez specjalny wideoczat. Komunikacja odbywa się w języku migowym, przy wsparciu tłumacza Polskiego Języka Migowego. W tym celu należy wejść na stronę:
https://www.nfz.gov.pl/kontakt/teleplatforma-pierwszego-kontaktu/tpk-wideorozmowa-z-tlumaczem-jezyka-migowego/