Oszukany metodą na kryptowaluty

Blisko 34 tysięcy złotych stracił 69-latek, mieszkaniec Ostrowca Świętokrzyskiego. Mężczyzna miał wykonać transakcję związaną z wymianą kryptowaluty, a skończyło się na tym, że sprawcy przejęli jego konto, zaciągnęli kredyt i przelali pieniądze na swój rachunek bankowy.

W miniony piątek do Komendy Powiatowej Policji w Ostrowcu Świętokrzyskim zgłosił się 69-latek. Mężczyzna poinformował stróżów prawa, że w wyniku oszustwa stracił blisko 34 000 złotych. Jak wynikało z relacji seniora w dniu 19 października br. skontaktował się z nim mężczyzna, który podawał się za przedstawiciela firmy pośredniczącej w handlu kryptowalutami. Z uwagi na fakt, iż zgłaszający posiadał konto z taką walutą nie podejrzewał swego rozmówcy o złe zamiary i dlatego też zaczął postępować zgodnie z jego wskazówkami. Na początku musiał on zainstalować na swoim komputerze program „ANYDESK”. Kolejno oszust poprosił 69-latka o wykonanie próbnego przelewu poprzez zalogowanie się na swoim komputerze. To właśnie spowodowało, że jego login i hasło do rachunku bankowego zostało przechwycone przez cyberprzestępców. Następnie przekazywał on swojemu rozmówcy kody, które otrzymał w wiadomości sms. Po tym rzekomy przedstawiciel firmy poinformował mieszkańca Ostrowca Świętokrzyskiego, że będzie kontaktował się z nim następnego dnia. Oczywiście tak też się stało. W trakcie kolejnej rozmowy oszust polecił rozmówcy zainstalowanie nowej aplikacji, co też on uczynił. Po tej rozmowie 69-latek nabrał podejrzeń ponieważ z jego konta wypływały pieniądze, a nic nie wpływało. Jak się okazało cyberprzestępcy wzięli na niego kredyt w kwocie ponad 18 000 złotych, a resztę pieniędzy wypłacili z jego konta. Szybko wyszło na jaw, że senior nic nie zyskał, a stracił przez oszustów blisko 34 000 złotych.

Ostrzegamy:

Pierwszy kontakt z ofiarą następuje zwykle przez e-mail, telefon lub komunikator.
Oszuści proszą o zainstalowanie programu do zdalnego pulpitu i zalogowanie się na konto bankowe. Najczęściej ofiara kuszona jest obietnicą szybkich zysków.

Co zrobić, by nie dać się oszukać?

Przede wszystkim nie udostępniajmy nikomu swojego konta bankowego i danych do logowania. Jeśli osoba podająca się za pracownika banku żąda zweryfikowania naszych danych i danych konta lub zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania, rozłączmy się i zadzwońmy do biura obsługi klienta banku. Jeśli „konsultant” proponuje nam zainstalowanie oprogramowania typu AnyDesk, możemy być pewni, że to oszustwo. Apelujemy o to, aby stronić od takich sytuacji, minimalizować ryzyko, uważać na psychomanipulacje, a także unikać wszelkich ofert, które mają przynieść błyskawiczny zysk po przelaniu pieniędzy. Coraz częściej za takimi przestępstwami stoją zorganizowane grupy, często działające poza granicami kraju. W przypadku wątpliwości doradźmy się w autoryzowanych placówkach nie szukajmy przypadkowych porad w sieci na własną rękę, to może zakończyć się dla nas całkowitą utratą wszystkich oszczędności.

Opr. EW

Źródło: KPP Ostrowiec Świętokrzyski

Polecamy również