Jesienią przedszkole nr 7 rozpoczęło cykl zajęć i zabaw z kodowaniem. Nauczycielki opracowały projekt edukacyjny „Jesienne zabawy z kodowaniem”. Celem jego była popularyzacja i promocja nauki programowania wśród dzieci oraz nabywanie nowych kompetencji związanych z kodowaniem.
Podczas zajęć przedszkolaki miały możliwość pracować na pomocach dydaktycznych wykorzystywanych do kodowania takich jak mata do kodowania, mini mata do kodowania, kolorowe kartki, robot Movi, robot doc, jak również kolorowe kubeczki, programy edukacyjne z wykorzystaniem tablicy interaktywnej. Każde zajęcia otwierały przed dziećmi nowe zadania i nowe pomysły. Nabyły umiejętność układania najkrótszeji najdłuższej drogi do osiągnięcia zamierzonego celu. Dzieci nauczyły się wykorzystując kolorowe kubeczki układać wieże i segregować je według koloru, była to jednocześnie wspaniała zabawa. Przedszkolaki rozwijały logiczne myślenie, wyobraźnię i spostrzegawczość. Dzieci z dużym zaangażowaniem brały udział w każdym zadaniu, zabawie, zwieńczeniem czego jest fotorelacja z realizacji projektu.
Dzieci młodsze z oddziału I, II, III, VII wykonywały między innymi zadania:
- odszukanie misia w jesiennym parku poruszając się po trasie wyznaczonej strzałkami,
- założenie tymczasowego kącika „kodowanie”,
- rozwiązywanie grupowego i indywidualnego owocowego sudoku,
- projektowanie labiryntu z wykorzystaniem np. drzewka, filiżanki, pluszowego zwierzątka. I tak miś, idąc do domku, mija czarodziejski las, pije herbatkę z leśnym duszkiem itd.,
- układanie na macie Drogi Bruna do Tosi za pomocą strzałek,
- wypełnianie konturów dużych postaci Bruna i Tosi farbami za pomocą dłoni,
- Misio – robot – gra Aktywne strzałki,
- układanie rytmów wg instrukcji nauczycielaBruno – Tosia,
- labirynt – doprowadź jeża do jabłuszka,
- kolorowanie owoców wg kodu,
- puzzle z wykorzystaniem tablicy interaktywnej: Warzywne opowieści, Na jesiennym straganie, Jesienne zbiory
- Jesienne kwiaty dla Pani na macie edukacyjnej według podanych kodów – 6 pól na macie zostaje zaznaczona na zielono.
- Kolorowe wieże – układanie kolorowych wież z kubków i klocków zgodnie ze wzorem (każde dziecko układa swój wzór),
- zabawy z robotem MOVI.
Dzieci starsze z oddziału IV, V, VI wykonywały między innymi zadania:
- puzzle z wykorzystaniem tablicy interaktywnej –Warzywne opowieści, Na jesiennym straganie, Jesienne zbiory – dostosowanie stopnia trudności do możliwości dzieci (indywidualizacja),
- sudoku – dostosowanie stopnia trudności do możliwości dzieci (indywidualizacja),
- Jesienne drzewo – odkodowywanie – praca indywidualna,
- układanie rytmów – przykłady (indywidualizacja),
- praca z matą – odwzorowywanie wzoru ułożonego z kubeczków w odbiciu lustrzanym (wprowadzenie pojęcia oś) – praca zbiorowa i indywidualna (motyl),
- odwzorowywanie na kartach pracy podanych wzorów, kształtów – dostosowanie do możliwości dzieci (indywidualizacja),
- kodowanie z klockami CODING EXPRESS,
- układanie klocków wg wzoru,
- programowanie trasy, zgodnie z którymi poruszają się ozoboty,
- programowanie z robotem DOC,
- zabawy z robotem MOVI.
Tekst i Foto PP nr7